Kan jeg sende ordre til andre transportselskap?

Du kan du koble din klient til andre eksterne transportselskap.

Vi kan etablere en direkte kobling til andre transportselskap, uavhengig av hvilken TMS-løsning de benytter. Hvis transportselskapet støtter det, kan vi også motta tilbake automatiske oppdateringer om status (hentet/levert) samt POD (bevis på levering). Koblinger kan gjøres via edi eller api.


For å gjøre dette må du:

  • Lag en ny ressurs/sjåfør samt en kundekonto i din Frakt24 for det selskapet som du skal samarbeide med.
  • Be det aktuelle selskapet som du skal samarbeide med ta kontakt med sin leverandør for å sette det opp på sin løsning.  Avtal der om koblingen skal gå begge veier (at dere kan sende til dem og de kan sende til dere)
  • Send oss en e-post på edi@frakt24.no, og si at du ønsker å sette opp en kobling. Oppgi da om koblingen skal gå begge veier. (at dere kan sende ordre til dem, og de kan sende til dere)
  • Frakt24 support vil etablere koblingen og være i kontakt med leverandøren hos det aktuelle selskapet for å sikre en smidig implementering.
  • Dere får en tilbakemelding om at koblingen er etablert.
  • Når koblingen er etablert fra begge systemer, navigerer du til ressursen/sjåføren du har opprettet. Gå til fanen for kommunikasjon, velg typen "edi", og velg deretter koblingen vi har konfigurert.
  • Opprett en test ordre og send den til samarbeidspartneren. Be dem om å oppdatere statuser og legge ved bevis på levering (POD), slik at du kan verifisere at informasjonen returneres korrekt. Å sende ordre til eksterne samarbeidspartner gjøres på akkurat samme måte som på egne ressurser/sjåfører.
  • Hvis samarbeidspartneren også ønsker å sende ordre til dere, bør de følge samme prosedyre. Det er viktig at ordren blir behandlet i sjåførappen, slik at statusoppdateringer og bevis på levering (POD) blir sendt tilbake til samarbeidspartneren på en korrekt måte.
  • Når det er testet ok begge veier, send e-post til edi@frakt24.no og gi beskjed om koblingen fungerer ok.